0

15 irriterende spørgsmål til dig, der siger, du vil have din virksomhed på Facebook og LinkedIn!

Din virksomhed skal på sociale medier, siger du?

I vil være aktive på Facebook? I dialog med kunderne? Vise hvem I er? Sælge noget mere?
I bevæger jer på B2B-markedet og tænker, at LinkedIn lige er sagen for jer?

Det lyder rigtig godt, synes vi her hos os i Strup & Strup.
Vi kan ret godt lide sociale medier, og det har vi mange kunder, der også kan.

Men jeg underviser også en del i sociale medier. Og holder foredrag om emnet. Og snakker med alle mulige mennesker om dem.

facebook twitter instagram

Så derfor bliver jeg nødt til at spørge dig:

Er du nu også HELT sikker på, at din virksomhed VIRKELIG vil være på sociale medier?

Hvad nu, hvis jeg tager et billede af dig uden at spørge dig og lægger det på Facebook? Nej-nej, jeg mener ikke sådan et, hvor du er fuld på en fodboldtur med drengene. Jeg mener; et pænt og ordentligt billede af dig i en arbejdssituationen.

Jeg skriver oveni købet noget pænt samtidig. At du er dygtig og jeres service er i top for eksempel. Måske ”tagger” jeg også din virksomhed.

Bliver du sur?
Synes du, jeg skulle have spurgt dig om lov først?

Hvad nu hvis jeg kommer ind i din forretning eller på din virksomhed og begynder at tage billeder og lægger dem på instagram med hashtaggget #fedeprodukter #dygtigefolk
Kigger du så mærkeligt på mig, når jeg fotograferer løs?

Du vil gerne have, at dine medarbejdere bidrager til jeres sider på Facebook og LinkedIn, siger du? De skal bare lige sende et billede en gang i mellem, når de er ude ved en tilfreds kunde.

Er det de samme ansatte, som du har forbudt at være på Facebook i arbejdstiden, fordi “den slags da virkelig er spild af tid”?

Du vil gerne i dialog med kunderne, siger du. Have, at de liker og deler dine opslag. Men deler du jeres egne opslag ovre på din egen profil, eller er opslagene for kedelige til det? Eller for sælgende?

Eller er du en af dem, der siger til dig selv, at du gør en dyd ud af at “skille dit privatliv fra dit professionelle jeg, fordi det da virkelig ikke kommer andre ved, hvad du laver i din sommerferie med din familie”?

Eller glemmer du at svare, når nogen – en kunde, en samarbejdspartner, en ansats kone, en ambassadør – endelig kommenterer på dit opslag? Eller tænker du måske, at det er helt uoverskueligt hver dag at logge ind og se, om nogen har kommenteret noget?

Synes du, jeg er lidt irriterende nu?

At jeg stiller alt for mange spørgsmål?

Så er jeg nødt til at spørge dig igen:

Mener du det virkelig, når du siger, at din virksomhed skal på sociale medier?

Svarer du: “Ja, det mener jeg da bestemt stadig” få 10 gode råd helt gratis lige her 🙂

PS. Billedet er fra Nascar Hall of Fame i Charlotte, NC – det er et kæmpe klistermærke i gulvet og med sådan et er, man som besøgende ikke i tvivl om, at HER må man i hvert fald GERNE fotografere og dele uden at blive kigget mærkeligt på.

Skrevet af den - Kategori Sociale Medier


Jeannette Refstrup

Jeannette Refstrup er partner og direktør i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med corporate branding, krisekommunikation og forandringskommunikation. Jeannette bor i Horsens med sin mand og to sønner - og bruger fritiden på at høre country-musik, lave mad og gå ud til forskellige kulturelle oplevelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *