0

5 ting Game of Thrones kan lære dig om strategisk kommunikation (bare rolig - ingen spoilers)

Endelig. Endelig. Endelig. Der er snart premiere på den nye sæson af Game of Thrones, og vi glæder os så meget, at datoen og tidspunktet har stået i vores kalender … alt for længe. For det er næsten et år siden, at vi skrev nedenstående blog-indlæg om, hvad Game of Thrones kan lære dig om strategisk kommunikation – og nu, da vi genlæser det, tænker vi: Det holder. Game of Thrones kan stadig lære dig – og os – en hel del om strategisk kommunikation.

Så vi bringer en genudsendelse 🙂

30. juni 2016. Vi er ramt af post-Game of Thrones-blues.

Forleden havde 6. sæsons sidste afsnit premiere, og så vidt vi har kunnet google os frem til, går der nok i hvert fald et lille år, inden vi skal gense Jon Snow, Sansa Stark, Arya Stark, Dragemoderen og Tyrion Lannister.

Suk.

Game of Thrones er en fremragende serie af mange grunde, som fans kan diskutere længe og inderligt. Vi kan bare ikke stå for fristelsen til at trække 5 punkter frem, som Game of Thrones kan lære dig om strategisk kommunikation.

 

1. Besæt dine roller med lokale.

Game of Thrones får massiv ekstra omtale, fordi der er castet skuespillere fra hele verden. Fra Danmark har den meget nydelige Nicolai Coster-Waldau haft en gennemgående rolle gennem alle sæsoner. Birgitte Hjort Sørensen var med i afsnit 8 i sæson 5, Pilou Asbæk dukkede kortvarigt op i afsnit 7 i 6. sæson og Frank Hvam i afsnit 10 i 6. sæson. Det har alt sammen givet serien ekstra omtale i Danmark både i klassiske medier og på sociale medier.

Det kan du lære:

Husk at lade andre end hovedkontoret og chefgangen komme til orde. Skab dit netværk i hele organisationen og giv stemme til dine kolleger fra andre afdelinger, enheder og divisioner.

Når du lægger din PR-strategi, så husk på, at omtalen i de lokale medier er nemmere at få, hvis du kan finde en lokal vinkel – og at en lokal vinkel meget ofte er en lokal kilde. Du kan sagtens skrive en pressemeddelelse eller et pressebrief, hvor essensen er den samme, uanset om den er henvendt til Skive Folkeblad eller Sjællands Tidende. Men gør dig umage og indhent rigtige citater fra de lokale kilder – altså ikke noget med at lade alle kilder udtale det samme.

Et af de danske islæt på serien: Nikolaj Coster-Waldau

Et af de danske islæt på serien: Nikolaj Coster-Waldau

 

2. Skab stærkere relationer og gennemslagskraft med identifikation

Game of Thrones rollebesætning er så stor og bred, at alle kan finde en at spejle sig i, og hos os har vi især lagt mærke til, hvor mange dejlige stærke (og onde) kvinder, der er på rollelisten. Der er børn, unge, midaldrende og gamle, smukke og knapt så smukke.

Det kan du lære:

Skab identifikation hos din målgruppe ved at lade andre end topchefen ham-selv udtale sig.

 

3. Forvent det uventede – og gør det uventede

Game of Thrones er spændende, fordi handlingen er uforudsigelig. George R. R. Martin holder sig ikke tilbage fra at slå heltene ihjel.

Det kan du lære:

Det uventede sker. Det kan du lige så godt forvente. Og det uventede er oftere en fjendtlig pil end Amors, så bered dig på det.

I PR: Lad være med at falde for fristelsen til at sige det, man altid siger – det vil sige undgå citater som ”dette ville ikke kunne lade sig gøre uden opbakning fra vores dygtige personale og trofaste kunder.”

Når strategien ikke virker: Gør noget andet. Lad være med at tro, at fordi du har skabt noget og fået et forhold til det, skal det leve til evig tid.

 

4. Du kan ikke styre dit brand

Game of Thrones er meget mere end selve serien. Det er for eksempel udsendelsen ”After the thrones”, det er fan-fora og blogs, det er omtaler og anmeldelser – og dette blog-indlæg. Da først bøgerne og serien var sluppet fri, måtte George R. R. Martin slippe kontrollen over sit brand. Han kunne ikke styre det.

Det kan du lære:

Acceptér, at du ikke 100 procent kan styre dit brand. Dine ansatte, kunder og andre stakeholdere vil altid være medskabere. Se det som en fordel i stedet for en trussel.

Frank Hvams rolle har ført til kreative photoshops. Kilde: Euromans Facebookside

Frank Hvams rolle har ført til kreative photoshops. Kilde: Euromans Facebookside

 

5. Opgiv fra A til D-strategi-tankegangen

Sæson 6 af Game of Thrones er netop slut på HBO. ”Så læser jeg da bare videre i bøgerne, kunne man fristes til at tænke.”
Men nej, for tv-seriens handling har nu overhalet bøgerne indenom.

Det kan du lære:

Acceptér, at du nogen gange kommer til at overhale dig selv. Sæt en strategisk retning, men lad være med at lægge dig fast på, at du absolut skal gøre A og B og C for at komme til D. Det er okay at hoppe B og C over for at komme til D. Eller at begynde med C, fortsætte med A og B og så komme til D. Det kaldes improvisation og forandringsparathed.

Skrevet af den - Kategori Strategisk kommunikation


Jeannette Refstrup

Jeannette Refstrup er partner og direktør i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med corporate branding, krisekommunikation og forandringskommunikation. Jeannette bor i Horsens med sin mand og to sønner - og bruger fritiden på at høre country-musik, lave mad og gå ud til forskellige kulturelle oplevelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *