0

Hvad kan virksomheder lære af vores morgenrutiner?

En doven søndag morgen … aah. Tempoet er så langt nede, som det kommer i en moderne børnefamilie med krudtugler og kaos.

Er der noget bedre end at brygge en god kop kaffe, sende husbonden af sted til bageren efter rundstykker og så ellers bare nyde en to timers morgenmad med familien?
Når sulten er stillet, kommer turen til morgenaviserne.

De bedste nyheder på forsiderne. De gode tillæg med menneskelige historier og portrætter. Sektionerne om finans og biler. Hos os bliver aviser og sektioner lystigt byttet rundt, så alle får læst og bladret det, man har lyst til. Måske hører vi endda radioavis samtidig.

Brand Journalism

Hurtigt klip til mandag morgen.

To tvillingedrenge skal i skole. Mor og far skal på arbejde. På telefonen tjekker vi hurtigt mail. Scroller igennem facebook newsfeed og twitterfeed. Falder over et par historier og læser dem. Deler måske en enkelt videre til relevante kontakter og så afsted..

Og hvad kommer vores morgen-rutiner så dig ved?

Vi sammensætter vores egen ”avis”

Jeg synes, at det er et godt billede på, hvordan vi får vores nyheder.
Har vi ro og tid til det, så vil vi gerne fordybe os og lære mere. Så vælger vi en række af de traditionelle medier, hvor journalister og redaktører har udvalgt, vinklet og skrevet historierne for os.

Men i en travl dagligdag, så får mange af os nyhederne fra sociale medier og fra vores netværk. Vi ”sammensætter” så at sige vores egne aviser via vores netværk og vores adfærd på sociale medier.

newspaper-412435_1280

Som virksomhed skal du kunne agere i det marked. Vi møder flere tusinde marketingbudskaber hver eneste dag i form af reklamer på biler, tryksager, bannere på nettet, annoncer i aviserne og sponsorerede opdateringer på eksempelvis facebook.

Vil du være en del af avisen?

Skal du trænge igennem den støj og larm som virksomhed, skal du kunne noget helt særligt.

Du skal være:
1. Relevant og brugbar
2. Personlig og historiefortællende
3. Fortælle-videre-værdig

Og så vender jeg tilbage til aviserne, for det er nemlig det, journalister alle dage har været sat i verden for. Journalister har skullet leverer indhold/content, som andre har gidet læse og forholde sig til.

Journalister er skolede i at finde den gode historie. Kan du give os en spændende historie, en følelse eller et rigtigt menneske, så bliver vi interesserede. Og så skal journalister skrive i et sprog, som mennesker forstår. De er vant til at tage svært stof og koge en essens ud af det.

Fremtidens kommunikationsafdeling

Derfor mener vi, at Brand Journalism er fremtidens måde at organisere sin virksomheds information/kommunikation/markedsføring på. Vi mener, det er sådan, en moderne virksomhed skal tænke sin kommunikationsafdeling. Det kan både være en afdeling af ansatte eller måske en redaktion ”ude i byen”, som hyres ind til at producere godt content (vi kender nogen .. wink wink).

For med en god Brand Journalism strategi og en redaktionel tilgang til virksomhedens kommunikation, kan man som virksomhed få fat i sin målgruppe. De skal engagere sig i vores brand og i sidste ende få lyst til at handle med os.
Vi skal give dem indhold, som de har lyst til at læse. Noget de faktisk ser frem til og kan bruge i deres hverdag.

Skal støtte op om strategien

En brand-redaktion skal støtte op om virksomhedens øvrige strategi – og skal derfor også kunne måles og have styr på sine KPI’er.

Ønsker man at være ”go-to-eksperten”, når det drejer sig om vin, så skal man vidensdele, fortælle og forklare om rødvin, hvidvin og champagne.

Er det grøn energi, man ønsker at blive eksperten inden for, så skal hele ens kommunikation støtte op om dette, og man kunne eksempelvis opbygge et ”grønt univers”.

Er målgruppen haveejere, så er det en anden slags ”grønt univers”, men også her er gode råd, tips og tricks vigtige.

Selve redaktionen

På brand-redaktionen ”filtrerer” en redaktør indholdet, så det kun er det bedste, der kommer ud til brugerne. Derfor er det vigtigt at få afklaret eksempelvis:

• Hvem har hvilke roller?
• Hvad er en god historie for os?
• Hvilke typer af billeder bruger vi hos os?
• Vil vi omtale konkurrenter, der er dygtige til deres fag?
• Hvad er vores tone of voice?

Content is king – men distribution er kejser

Man har i årevis sagt, at content is king. Og det er selvfølgelig helt rigtigt, at godt indhold er vigtigt.

Sociale medier

Men hemmeligt godt indhold skaber ikke værdi for hverken virksomhed eller brugere, så derfor er distribution mindst ligeså vigtigt på en brand-redaktion.

• Hvad er jeres distributionskanaler – online og offline?
• Hvilke historier skal ud hvor – og hvornår?
• Hvem gør det? Hvem svarer på kommentarer?
• Er der noget, der skal følges op på?
• Hvor langt når vi ud?

Det lyder svært, stort og omfattende, og det kræver da også en vis omstilling for en afdeling af ændre sit mindset. Men man kan jo plukke lidt her og der og bruge den tilgang, der virker rigtig for netop jeres virksomhed.

 

Skrevet af den - Kategori Brand Journalism


Gitte Glibstrup

Gitte er direktør og partner i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med projektledelse, digitale løsninger og strategisk brug af sociale medier. Når hun ikke spiller fodbold eller Olsen med sine tvillingedrenge fra februar 2009, nørder hun i køkkenet eller drømmer om sin næste rejse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *