0

Er du en irriterende og smølende kilde? - så snyder du dig selv for omtale i pressen

En lille udførlig huskeliste som du kan gå i gennem inden du skal interviewes.

En lille udførlig huskeliste som du kan gå i gennem, inden du skal interviewes.

At komme i medierne med din virksomheds gode historie er svært, men ikke umuligt. Især ikke, hvis du gør det nemt for journalisten. Vi har samlet vores erfaringer med irriterende kilder og giver fem gode råd til, hvordan du snakker med journalister.

Vi har netop skrevet vores sidste tillæg for Jyllands-Posten, som vi i de senere år har skrevet omkring 100 tillæg for. Vi har interviewet kilder i alle mulige afskygninger – virksomhedsejere, øjenlæger, Ilse Jacobsen og sågar pensionister.
Flere fra bureauet har også arbejdet mange år som traditionelle journalister. Vi ved derfor, hvad der virkelig irriterer os hos kilder.
Vi guider dig her til, hvordan du snakker med journalister som kilde. Og vi kan godt afsløre, at hvis du gør det nemt for journalisten at skrive din virksomheds historie, har du gjort vejen til avisen markant kortere.

Vær konkret og kend din historie
Mennesker forstår det konkrete. Derfor nytter det ikke, at du siger ’mange penge’ eller ’god vækst’. Journalister vil gerne have sat tal på, så de kan konvertere til fodboldbaner og storebæltsbroer. Prøv også at snakke i citater – så fremstår du skarpere, og du er sikker på, at du bliver citeret korrekt.
Det bliver nemmere, hvis du inden interviewet lige tager fem minutter til at reflektere over, hvad din historie egentlig er.

Forklar det tekniske
Husk, at journalister ikke uddannet indenfor samme fagfelt som dig. Derfor kan mange spørgsmål virke banale eller sågar dumme, men det er nødvendigt for journalisten for at kunne sætte sig ind i stoffet. Desuden er det bedst for historien, at præmissen er korrekt, og at de bruger samme definition af begreber som dig.

Ring/mail hurtigt tilbage
”At klare interviews og skrive artiklen er det, som går hurtigst. At vente på svar og godkendelse fra kilder fylder hele min dag, indtil det kommer i flaskehals.”

Sådan sagde en fra bureauet den anden dag.
Det kan virke banalt, men hvis du ikke tager telefonen, eller ringer tilbage rimelig hurtigt, ringer journalisten til konkurrenten for at nå deadline – og du får ikke din historie ud.

Vær fleksibel
Et hurtigt interview mellem møder eller godkendelse af en artikel efter aftensmaden – du skal være fleksibel med din tid, hvis du vil have din historie i medierne. Journalisten er ikke forpligtet til at skrive din historie, og de finder en anden kilde, hvis du er for ufleksibel.
Og drop nu alle indvendingerne og rettelserne til artiklen – og hvis du har nogle, så vend tilbage INDEN deadline! Selvfølgelig skal du rette faktuelle fejl og forkerte citater, men ellers skal du lade journalisten bruge sin frihed.

Kilder kan være frustrerende at interviewe. Du vil ikke være en af de kilder.

Hav billeder klar
En undersøgelse har vist, at mennesker ignorerer intetsigende arkivfoto, men at øjet drages mod ’rigtige’ billeder. Så hav et par billeder klar til journalisten – gerne med mennesker på. Det sparer journalisten for det ekstra arbejde at finde billeder selv, og dermed gør du vejen til avisen lidt kortere. Og for guds skyld – billederne skal være i høj kvalitet og uden logoer.

 

 

Her kan du læse nogle af vores tillæg for Jyllands-Posten i 2016. Emnerne spænder fra Internet of Things til seniorliv.

Vækst Danmark, 2. januar
http://ipaper.ipapercms.dk/JyllandsPosten/Magasin/VkstDanmark020116/

Slagelse, 13. januar
http://ipaper.ipapercms.dk/JyllandsPosten/Magasin/Slagelse130115/

Landbrug & Teknik, 15. januar
http://ipaper.ipapercms.dk/JyllandsPosten/Magasin/LandbrugTeknik150116/

Vækst Djursland, 23. januar
http://ipaper.ipapercms.dk/JyllandsPosten/Magasin/VkstDjursland230116/

Potentiale i yderområderne, 12. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2057/html5/

Byggeri, 19. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2072/html5/

FoodExpo, 26. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2111/html5/

Syddanmark, 27. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2112/html5/

Alt til kontoret, 27. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2113/html5/

Internet of Things, 28. februar
http://www.e-pages.dk/jp/2114/html5/

Vækst Sjælland, 5. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2122/html5/

Seniorliv, 6. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2120/html5/

Erhverv Aarhus, 11. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2130/html5/

Vækst Trekantområdet, 11. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2130/html5/

Privat & offentligt samarbejde, 12. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2132/html5/

København, 13. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2133/html5/

Din liebhaverbolig, 27. marts
http://www.e-pages.dk/jp/2144/html5/

Ole
Skrevet af den - Kategori Public Relations


Ole

Ole er journalist og tekstforfatter i Strup & Strup. På bureauet skriver han artikler, webtekster og meget mere. Han er født og opvokset Sallingbo, og når han ikke arbejder, leger han med gadgets eller ser fodbold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *