...

Er du en sproglig kliché?

Skrevet af Gitte Glibstrup

Hvad er en kliché egentlig? Og hvordan bruger man klichéer som et sprogbillede i sin kommunikation? Her får du 3 små tips, der rusker liv i dine klichéer.

Sandhedens time er kommet.

Har du nogensinde skrevet, at du har kunden i centrum?

Det er der ca. 307.000, der har, når man søger på Google.

307.000.

Ikke dårligt! For det er jo godt at have kunden i centrum.

Spørgsmålet er bare, om kunden opdager det, når du kommunikerer det lige så banalt som de 306.999 andre?

Et forsigtigt bud her fra kontoret er: mon dog.

I dag dykker vi ned i problemet med udtryk som ”kunden i centrum”: Klichéer – også kaldet floskler og døde metaforer.

Udtryk, der er så farveløse, at de blender ind med de knækket hvidmalede vægge.

Din modtager bliver simpelthen blind over for dem. Og din kommunikation bliver ikke kun kedelig. Den bliver også svær at huske – og svær at adskille fra alle de andres.

Hvad er en kliché?
Klichéer er faste udtryk, som vi har brugt så mange gange, at de har mistet deres styrke.

Det er typisk et udtryk, der tidligere var nytænkende, beskrivende og kreativt, men med tiden er det blevet så slidt, at det skulle være kylet i småt brandbart for længst.

Eksempler på klichéer er:

  • kvalitet i højsædet
  • tænke ud af boksen
  • springe over, hvor gærdet er lavest (undskyld, men hvornår er du sidst sprunget over et gærde?)
  • komme ind i kampen
  • det nye sort
  • tage ja-hatten på.

Du ser lidt presset ud?

Bare rolig. Alle bruger klichéer indimellem. Vi stirrer ikke olmt på dig, fordi du fyrer en kliché af i farten.

Budskabet er bare, at når du vil have målgruppens opmærksomhed – så skal du gøre dig umage.

Hvis ikke klichéer, hvad så?
Hvad gør man så, når man vil bruge et sprogbillede i sin kommunikation, som modtageren får øje på? Du skal faktisk bare … Jah – tænke lidt ud af boksen!
Og lad os bruge det som eksempel.

1. Forklar, hvad du i virkeligheden mener
I stedet for at tage endnu en tur på det, alle andre siger, så tænk over, hvad der egentlig ligger i udtrykket.

Hvad er det f.eks. at tænke ud af boksen?

  • At gå tankebananas
  • At give tankerne en rystetur
  • At lade tankerne freestyle
  • At sende tankerne på ekspedition i vildmarken
  • At give den fuld smadder med idéerne.

Vær kreativ – gerne med reference til noget, der giver mening for målgruppen.

2. Ændr udtrykket en lille smule

En bundsimpel måde at ændre udtrykket på er at erstatte et af ordene med et synonym:

  • tænke ud af papkassen
  • tænke ud af IKEA-kassen
  • tænke ud af æsken.

Du kan også sætte et af de bærende ord sammen med et andet. Gerne, så det passer til målgruppen eller en aktuel begivenhed:

  • tænke ud af beautyboksen
  • tænke ud af bankboksen
  • tænke ud af telefonboksen
  • tænke ud af faktaboksen
  • tænke ud af den sorte boks
  • tænke ud af Jyske Bank BOXEN.

3. Vend klichéen på hovedet
Giv klichéen nyt liv ved at ruske udtrykket lidt. Prøv igen at finde på noget, målgruppen kan relatere til:

  • tænke så meget ud af boksen, at idéerne oversvømmer kontorlandskabet
  • tænke ind i boksen
  • tænke boksen i atomer
  • tænke ud af biksen
  • sprænge siderne på boksen.

Med bittesmå indgreb giver du altså dødkedelig kommunikation liv og personlighed.

Og udbyttet?

Du ryster modtagerens opmærksomhed.

Modtageren husker, hvad du sagde.

Og modtageren husker dig.

Fordi du IKKE lyder som de 306.999 andre.

Fik du læst: Skab nærvær og personlighed i din kommunikation

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Vi oplever, at begrebet ikke altid blive brugt i den fagligt korrekte betydning af ordet – så her kommer svaret på spørgsmålet "hvad er...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.