...

Et stærkt budskab er mere end indholdet

Skrevet af Jeannette Refstrup

Uanset om du foretrækker streetfood eller Michelin-retter, så er oplevelsen omkring maden vigtig:

  • at du er tryg ved dem, der tilbereder den
  • at du har overblik over, hvad du får
  • at den ser appetitlig ud
  • at den er anrettet i en stil, der passer til menuen
  • at den bliver serveret anstændigt.

Undskyld, men hvornår er StrupStrup® blevet madeksperter?
 
Nå ja. Tak til madmetaforikken. Månedens nyhedsbrev handler nemlig om, hvordan du anretter alt det omkring dit budskab så indbydende, at vi – som modtagere – sluger det råt.
 
Det her er din nye livret inden for retoriske virkemidler: budskabsudvikling og budskabsformidling.
 
Selvom din modtager ikke er vild med budskabet, er der meget, du kan gøre for alligevel at vinde hende. Og selvom hun godt kan lide dit budskab, kan du omvendt miste hende, hvis du serverer det uovervejet.
 
Det skal være fristende at smage på, lækkert at spise og let at fordøje. Så delikat, at vi længe efter husker den følelse, det skabte i os.
 
Lad os forklare hvorfor.
 
Budskabsudvikling og budskabsformidling – hvad er det nu for noget?
Du kender budskab. Den underliggende idé eller besked, som du ønsker at efterlade modtageren af din kommunikation med.

Udviklingen af den er baseret på, hvordan du bygger budskabet op, så det giver mening og overbeviser.

Formidlingen er den måde, du serverer det på, så det virker indbydende, glider gelinde ned og sætter sig godt fast i hukommelsen.

Arbejdet med dit budskab er rasende vigtigt. Du får ikke ret mange chancer, så når du får dem, skal budskabet stå syngende klart.

Missionen er altså helt kort at få modtageren til at forstå, handle på og huske dit budskab.
 
Sådan vinder du med budskabsudvikling og -formidling
Du virker jo allerede pænt tændt på budskabsudvikling? Du vil ikke fortryde det.
 
Når du skal udvikle dit budskab, er der særligt tre ting, du skal fokusere på:

  1. Forbered dig
  2. Forbered dig
  3. Forbered dig.

Den første forberedelse består i at finde ud af, hvad dit budskab erHvad er det, og hvorfor er det vigtigt – for din modtager?

Den næste er at zoome ind på kommunikationssituationen. Kan du huske, vi fortalte om det retoriske kompas?
Den der løjerlige stjerne med modtageren i midten, mens takkerne bestod af:

Det retoriske pentagram
Det retoriske kompas er en videreudvikling af Ciceros pentagram.

Det kan du passende tage udgangspunkt i, når du analyserer kommunikationssituationen. Undersøg forholdene mellem de forskellige faktorer med modtageren i fokus.

Sæt dig godt ind i modtagerens situation. Giver dit budskab mening i hendes verden? Hun er rivende ligeglad med, hvad du synes, og om du (og din chef) er glad. Hvorfor er det vigtigt for hende? Og hvis det ikke umiddelbart er det – hvordan kan du så formidle det, så det alligevel er?
 
Tilpas den sproglige anretning: Dit sprog er den måde, du serverer budskabet på. Tallerken, pynt og tjenerens attitude. Den skal ikke alene være anstændig. Den skal også passe til det menneske, du serverer den for.

For uanset om du serverer en gourmetmiddag på en slatten paptallerken eller en ristet hotter på kongeligt porcelæn, føler modtageren sig ikke overbevist. Der er instinktivt noget galt.

Det samme gælder dit sprog. Modtageren skal først og fremmest kunne forstå, hvad du siger. Gør det komplicerede simpelt, selvom du godt kender faglingoen. Du skal ikke imponere nogen. Du skal overbevise. Og det gør du bedst, hvis du synkroniserer dig med modtageren.

Forbered dig mod forbehold: Gør dig selv den tjeneste at overveje, hvilken modstand modtageren kunne have. Især hvis du kommunikerer live – altså en tale, et interview eller et foredrag. Det er rart at have et svar parat, før du bliver stegt ved 225 grader varmluft.

  • Hvad er udfordringerne ved dit budskab?
  • Hvad kunne nogen have imod det?
  • Hvordan kan du vende dét til noget positivt eller ubetydeliggøre problemet i det?

Nå. Er budskabsudvikling og -formidling strøget direkte ind på din to-do-liste?

Vi ønsker dig storartet fornøjelse med arbejdet.

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Vi oplever, at begrebet ikke altid blive brugt i den fagligt korrekte betydning af ordet – så her kommer svaret på spørgsmålet "hvad er...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.