Find jeres Tone of Voice

Skrevet af Jeannette Refstrup

Den 16. februar 2022

Betydningen af en stærk stemme er så undervurderet, at det holder os vågne om natten. Find din tone of voice og lær, hvordan du skiller dig ud fra mængden.

Hej, halløj, godherligmorgen eller bare pænt goddag.

Der er mange måder at begynde en mail på. Uanset hvilken vi vælger, viser det en snip af, hvem vi er.

Og det er faktisk pointen til dig i dag. Du påvirker ikke kun modtageren af din kommunikation med det, du siger. Du påvirker også med den måde, du siger det på.

Selv på skrift har du en stemme. En helt unik måde at udtrykke dig på, som viser din personlighed og gør det nemt for os at genkende dig.

Det samme gælder virksomheder og organisationer. Trods det anatomiske fravær af strube, stemmelæber og luftorganer – ja, og sproglige færdigheder for den sags skyld – har den både et væsen og en stemme – hvis man giver den det.

Og dét kan du bruge strategisk.

Vi vil faktisk anbefale det ret kraftigt, for potentialet i det er så undervurderet, hvis du spørger os.

Virksomhedens stemme kaldes tone of voice på kommunikationslingo. Måske kender du det allerede lidt.

Tone of voice er den måde, en virksomhed udtrykker sig på. Den skal afspejle virksomhedens værdier, væsen og kernefortælling i den måde, virksomheden kommunikerer på – i ord, vendinger, greb og attitude.

En veludviklet tone of voice giver på den måde virksomheden en stærk personlighed. Men der er mange flere fordele at høste, f.eks. at den:

  • gør jer menneskelige (og mennesker elsker at kommunikere med mennesker)
  • gør det nemt at genkende og huske jer i mængden
  • adskiller jer fra konkurrenterne
  • tiltrækker den helt rigtige målgruppe
  • udtrykker jeres værdier og visioner mellem linjerne
  • skaber følelsen af nærvær, selv i massekommunikation
  • styrker virksomhedens loyalitet.

Du efterlader altså modtageren med et indtryk af jer som virksomhed – alene ud fra hvordan I kommunikerer. Også selvom indholdet er ret banalt.

Jeres tone of voice skal gennemvæde al den kommunikation, der siver ud af virksomheden.

På skrift og i tale. På mail, telefon, chat(bots) og ansigt til ansigt. I nyhedsbreve, podcasts, videoer og på sociale medier. I artikler, webtekster og trykt materiale.

Og hvordan finder man så sin tone of voice?
Det er selvfølgelig en proces, der kræver lidt opmærksomhed. Allerførst skal du i dybden med virksomhedens værdier, kernefortælling og brandidentitet, f.eks.: 

  • Hvem er virksomheden egentlig? 
  • Hvad står I for? 
  • Hvad er historien – og formålet med virksomhedens eksistens?

Jeres tone skal nemlig afspejle essensen af, hvem I er.

Ud fra de grundlæggende værdier afkoder du nu, hvordan din virksomhed ville være, hvis det var en person. Hvilke karaktertræk ville den have? F.eks.:

  • venlig
  • formel
  • selvironisk
  • sjov
  • livlig
  • sofistikeret
  • imødekommende
  • kæk
  • faktuel
  • fandenivoldsk
  • seriøs
  • optimistisk.

Nu skal værdierne og personligheden oversættes til sprog. Hvilke ord, udtryk, virkemidler og stilistiske greb bruger virksomheden?

F.eks.:

  • talesprog
  • simpelt sprog
  • bandeord
  • humor
  • sproglige krummelurer
  • retoriske spørgsmål
  • dialog
  • indforståede referencer med målgruppen.

Og så breder du det ellers ud, så alle kommunikerer i samme tone på alle tænkelige kanaler og platforme.

Det kræver en indsats, men der er virkelig også noget at hente for enden af tone-of-voice-regnbuen.

Vi ønsker dig den bedste fornøjelse med at finde virksomhedens smukke stemme.

Fik du læst? Skab nærvær og personlighed i din kommunikation.

Måske kan du også lide …

Kunsten at kommunikere om bæredygtighed

Kunsten at kommunikere om bæredygtighed

Sådan kommer du i gang med at kommunikere om de bæredygtige tiltag – uden at jokke i en møgsag ”Det er meget vanskeligt at kalde et produkt mv. bæredygtigt uden at vildlede.” Det konkluderer Forbrugerombudsmanden i sin kvikguide om miljømarkedsføring fra 2021.Ordene...

Derfor er humor et godt strategisk værktøj i din kommunikation

Derfor er humor et godt strategisk værktøj i din kommunikation

Et drys humor gør dig ikke kun uimodståelig at lytte til. Det er også et stærkt kommunikativt værktøj. Lær hvorfor, og hvordan du bruger humor i din kommunikation. Ved du, hvordan man får en fisk til at grine?Man putter den i kildevand. Der er nu intet som humor, der...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.