...

Sådan hjalp 450 personer Horsens Klostersogn

Skrevet af Jeannette Refstrup

“I Klostersognet er menighedsrådet og de ansatte i gang med et serviceeftersyn af vores aktiviteter og et visionsarbejde.”

“Kan I hjælpe os med en interessent-analyse? Vi vil gerne vide, hvordan vi kan være den bedste kirke for sognets beboere, vi vil gerne inddrage dem i udviklingen, og vi drømmer om en kirkelig tænketank, et brugerpanel eller lignende.”

Cirka sådan lød indledningen til det, der blev til projektet “Frivillighed og deltagelse i Horsens Klostersogn”, som jeg (Jeannette) brugte en del af min arbejdstid i 2019 på at være projektleder på.

Læs Horsens Folkeblads omtale af projektet.

I hovedtræk skete dette i projektet:

396 respondenter svarede på et spørgeskema i foråret 2019.

4 modige horsensianere stillede op til dybdegående, kvalitative interviews hen over forsommeren (mens en lille flok fra menighedsrådets arbejdsgruppe lyttede med – og det hele blev optaget).

Aktivitetshuset på Hybenvej, Business Horsens og VBI Park i Horsens sagde ja-tak til at få besøg.

Mange, mange mennesker sagde ja til at snakke med os, da vi sammen med et par medlemmer af menighedsrådet gik rundt på gader og stræder mellem Horsens Klosterkirke og Regionshospitalet Horsens, på Horsens Lystbådehavn og på Hybenvej, Chr. M. Østergaards Vej og Sundtorvet og spurgte om, hvordan vi kan gøre kirken endnu bedre.

Omkring 30 inspirerende deltagere bidrog i de første 2 tænketanke i september og oktober.

Og til sidst mødte omkring 25 op til afslutningen på første runde tænketanke.

I alt bidrog omkring 450 personer til projektet.

Hvad har StrupStrups rolle været i projektet?

>> Hjælpe med projektbeskrivelse.

>> Udvikle spørgeskema, distribuere det og behandle data.

>> Finde interview-personer, interviewe og behandle data.

>> Finde besøgssteder, interviewe og behandle data.

>> Finde interesserede deltagere til tænketankene og markedsføre dem (og projektet i sin helhed) med blandt andet nyhedsbreve, facebook-opslag og pressemeddelelser.

>> Planlægge og facilitere de 3 tænketanke.

>> Fortælle om projektet på interne møder.

>> Projektledelse.

Og til sidst leverede vi:

>> En rapport med anbefalinger til fortsat udvikling.

>> Forslag til formulering af Horsens Klostersogns vision.

>> En god snes nye frivillige.

Det var med vemod, at vi afleverede det hele den 1. december 2019 – for hold op, hvor har det været et privilegium at være med til at arbejde med branding og co-creation i praksis.

Læs, hvad formand for menighedsrådet Claus Holck Pape siger om samarbejdet.

Nåede du med så langt? Vi har lige en afsluttende bemærkning:

I praksis – for eksempel i opgaven for Horsens Klostersogn – trækker vi ud over den strategiske tankegang også på en lang række mere praksisnære redskaber, for eksempel:

  • Hvordan foretager man et godt interview?
  • Hvordan skriver man gode facebook-opslag – og sætter annoncering op?
  • Hvordan skriver man et nyhedsbrev – og sender det ud (og segmenterer) i mailchimp?
  • Hvordan skriver man en pressemeddelelse – og sender den ud?

For os er det en kæphest, at strategi og udførelse hænger sammen. Det ene giver ikke mening uden det andet.

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Vi oplever, at begrebet ikke altid blive brugt i den fagligt korrekte betydning af ordet – så her kommer svaret på spørgsmålet "hvad er...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.