Her er 5 regler, enhver kommunikations- og marketingansvarlig skal kende

Skrevet af Jeannette Refstrup

Den 27. august 2020

Når du arbejder med markedsføring og kommunikation er der temmelig mange forskellige regler fra lovgiving på forskellige områder, du skal have styr på. Her er 5 punkter, som vi ofte ser overtrådt.

1. Gevinstafgift på konkurrencer

Mange af jer er sikkert ved at planlægge løbende konkurrencer for jeres følgere på sociale medier eller for jeres kunder i butikken. Men vidste du, at du ifølge lovgivningen skal betale en gevinstafgift, hvis præmiens værdi overstiger 750 kr.? Det gælder både for konkurrencer på virksomhedens egen hjemmeside og på sociale medier. Afgiften udgør 17,5 procent af den del af værdien, der overskrider 750 kr.

2. Pas på du ikke bryder loven om ophavsret

Er der blevet skrevet om dig i avisen eller et andet medie, har du måske lyst til at dele artiklen med dine venner på de sociale medier. Måske tager du et billede af artiklen eller får den pdf’et. Men det er faktisk ulovligt at dele (nej, du må heller ikke lægge den på din hjemmeside), for der er ophavsret på artiklerne og billederne i dem.

Det er derfor ligesom at stjæle.

Journalister og fotografer lever af deres arbejde. Det er derfor også ulovligt at tage billeder eller kopiere teksten fra en artikel, der ligger bag en såkaldt betalingsmur, hvor man altså skal betale for at læse artiklen.

I stedet kan du linke til artiklen, så dine venner selv kan læse den og eventuelt betale for den, hvis den ligger bag en betalingsmur. Du må selvfølgelig også gerne citere kort – med tydelig kildeangivelse.

3. Invitation til at synes godt om en side – formentlig ulovligt

Som virksomhed, der gerne vil nå længere ud og have flere følgere på Facebook, kan det være fristende at invitere folk til at synes godt om sin Facebook-side.

Men det er faktisk formentlig ulovligt, selvom Facebook opfordrer til det. Det er nemlig i strid med markedsføringslovens punkt om uanmodet elektronisk henvendelse – også kaldet spam.

Du skal have gyldigt samtykke fra folk, før du lovligt kan invitere dem til at like din Facebook-side. Gyldigt samtykke er eksempelvis, at en person har skrevet sig op til firmaets nyhedsbrev, så du derigennem kan invitere.

Tak til David Lorentzen for at få det svar ud af Forbrugerombudsmanden.

4. Billeder på internettet

Opslag på de sociale medier indeholder ofte billeder til at skabe blikfang. Når du tager billeder i det offentlige rum, er der nogle ting, du skal være opmærksom på i forhold til lovgivningen på området.

Det er nemlig helt i tråd med loven at tage situationsbilleder, hvor eksempelvis en demonstration eller koncertgæster er motivet.

Zoomer du derimod ind på specifikke personer eller tages der portrætbilleder, skal de afbildede mennesker give samtykke.

Til gengæld har datatilsynet for nyligt revideret sin vejledning om brug af billeder på nettet. Derfor kan “billeder optaget under en fritidsklub eller forenings udfoldelse af aktiviteter” nu udgangspunkt offentliggøres uden samtykke.

5. Markér dine opslag

Som kommunikations- og markedsføringsansvarlig synes du sikkert, det ville være en stor fordel, hvis virksomhedens ansatte deler jeres opslag fra sociale medier på deres egne profiler.

Men når du udarbejder din employer branding-strategi, så husk, at de ansatte ifølge lovgivningen faktisk skal markere i opslaget, at de deler, fordi de er ansat i virksomheden. Det minder om den måde, influencere på de sociale medier skal agere på, når de eksempelvis reklamerer for sko, de enten har fået gratis eller er blevet betalt for af et firma til at vise frem for sine følgere.

Deler medarbejderne på LinkedIn er det ikke altid nødvendigt at skrive i opslaget, at de arbejder for virksomheden, hvis deres titel og arbejdsplads allerede står i headline-sektionen.

Læs også 4 tips til, hvordan du skriver bedre tekster her >>

Måske kan du også lide …

Hvad en gammel romer kan lære dig om god kommunikation

Hvad en gammel romer kan lære dig om god kommunikation

Hvem søger du råd hos, når du vil dygtiggøre dig i at kommunikere godt?Medmindre du prompte svarer ”En gammel romer!”, har vi et sjovt fif til dig i dag.De gamle romere og grækere er nemlig et stort forbillede inden for retorikken. Vi tænker specifikt på Cicero. Og vi...

Vores bud på analyse-værktøjer til kernefortællingen

Vores bud på analyse-værktøjer til kernefortællingen

Kernefortælling til Hetag Tagdækning.  Sidste år havde vi fornøjelsen af i samarbejde med Frederikke Andersen fra Hetag Tagdækning at udvikle Hetag Tagdæknings kernefortælling. Her brugte vi en lang række af vores yndlings analyse-værktøjer til kernefortællingen....

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.