...

Hvad er Employee Advocacy?

Skrevet af Jeannette Refstrup

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller på sociale medier. Dermed er Employee Advocacy altså noget andet end Employer Branding, der betyder, at man forsøger at gøre virksomheden som brand attraktiv for nuværende og potentielle medarbejdere.

Vi oplever at mange kommunikations- og markedsførings-ansvarlige på den ene side gerne vil have at medarbejderne træder aktivt ind i ambassadørrollen, og på den anden side er nervøse ved at slippe dem løs på sociale medier. Lige så mange har udfordringer med at få kollegerne til at optræde som ambassadører.

Hvis du vil arbejde med Employee Advocacy – for eksempel i forbindelse med kommunikation af bæredygtighed – så bør I have en politik for brug af sociale medier. Du kan ikke forbyde en ansat at være aktiv på LinkedIn, men du kan selvfølgelig kræve, at vedkommende ikke omtaler fortrolig viden opsamlet på jobbet og i øvrigt lever op til loyalitetsforpligtelsen.

Du skal desuden gøre dig klart at: 

  1. Virksomheden mister kontrollen over brandet – men den har den mistet alligevel, for i dag taler jeres kunder om virksomheden, dens ansatte og produkter alle vegne og skriver om jer på deres profiler, på Trustpilot og andre sites.
  2. Den enkelte ansatte opretter forbindelse på sociale medier med sine kontakter, som er jeres stakeholdere og kunder – og tager kontakterne med sig, hvis hun får nyt job. Men har det alligevel ikke altid været sådan?
  3. Hvis du vil have, at dine kolleger eller ansatte er aktive ambassadører, skal du acceptere, at det er et arbejde at sidde med sin mobiltelefon i hånden og se ud, som om man bare sidder og “fedter rundt”.

Når du udarbejder jeres politik, kan du blandt andet overveje disse spørgsmål:

  • Må man fotografere hos jer? Kunderne? Kollegerne? Produkterne?
  • Er der bestemte logoer, fonte (bogstavtyper) og farver, dine kolleger skal bruge, hvis de omtaler jeres ydelser og produkter?
  • Er der bestemte hashtags, du gerne vil have, man bruger?
  • Er der en bestemt tone of voice? Er I dus eller Des? Bruger I emojis? Alle slags emojis?
  • Må alle ansatte svare på virksomhedens vegne? Hvad hvis der er kritiske kommentarer?

Husk også, at hvis I officielt og strategisk arbejder med Employee Advocacy (har holdt møder, uddelt retningslinjer, formuleret en politik) er I underlagt samme regler som andre influencere og skal tydeliggøre, at der er tale om et reklameopslag – læs mere om det i vores blogindlæg “5 regler enhver kommunikations- og markedsføringsansvarlig skal kende”.

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Vi oplever, at begrebet ikke altid blive brugt i den fagligt korrekte betydning af ordet – så her kommer svaret på spørgsmålet "hvad er...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.