Hvad er Employer Branding?

Skrevet af Jeannette Refstrup

Employer Branding betyder, at du arbejder med at skabe et stærkt brand, som nuværende eller potentielle medarbejdere finder så attraktivt, at de ikke siger op, hvis de allerede er ansat – eller søger job hos jer frem for hos jeres konkurrent.

Når du arbejder med Employer Branding er nuværende og potentielle medarbejdere altså din vigtigste målgruppe.

I virkeligheden arbejder man med Employer Branding på samme måde som al anden slags branding – man har blot medarbejdere som målgruppe og ikke andre stakeholdere.

Forskningen skelner mellem “Employer Brand”, som er selve jeres brand set med målgruppens øjne og “Employer Branding”, som er processen med at skabe og vedligeholde jeres “Employer Brand”.

Ofte arbejder man i Employer Branding med også at bruge nuværende medarbejdere i den strategiske kommunikation ved at få dem til at fortælle om arbejdspladsen.

Er du interesseret i feltet, finder du en god forskningsbaseret oversigts-artikel her “Employer Branding: A Brand Equity-based Literature Review and Research Agenda”.

Vi oplever, at man i Danmark ofte forveksler Employer Branding og Employee Advocacy. Employee Advocacy betyder, at man arbejder på at gøre medarbejderne til ambassadører for virksomheden.

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.