0

Hvad er hashtags, og hvordan bruger du dem?

Skærmbillede-2014-03-12-kl.-10.13.15-300x237
– fra nørdet kodesprog til allemandseje.

Du er sikkert stødt på #-tegnet. Hashtags, eller #, er dukket op i alle mulige sammenhænge. Men hvad er det, hvorfra stammer de – og ikke mindst; hvordan bruger du dem?

#Hashtags?

Hashtag er en frase eller et ord, hvor symbolet # er sat foran – teknisk sker der det, at frasen/ordet dermed bliver et aktivt link. På efterhånden flere og flere sociale medier bliver hashtags brugt som en måde at kategorisere og inddele emner fra mange forskellige brugere på én gang. På norsk hedder de ”Emne-knagg” – altså dén knage du kan hænge dine statusopdateringer op på, inden for den kategori de tilhører.

#StammerFraTwitter

Hashtag stammer fra Twitter, hvor der på et tidspunkt blandt brugerne opstod et behov for at kunne indeksere tweets inden for bestemte kategorier. For at kunne vise hvad et tweet handlede om, begyndte man at tilføje emner ved først at skrive # efterfulgt af det pågældende emne. (#-tegnet er blevet brugt i digitalt kodesprog siden engang i 70’erne til at markere vigtigheden af nøgleord osv. – så det var nærliggende at bruge tegnet til en lignende funktion på sociale medier.) Det bredte sig, og Twitter var ikke sen til at tage ideen til sig som en en del af systemet, så det nu er en integreret del af hele Twitters indeksering. Hvis man klikker på et # kommer alle tweets med det pågældende # frem. Øvrige sociale medier har siden også integreret hashtags, så de sociale platforme der (indtil videre) aktivt anvender # er:

  • Twitter
  • Instagram
  • Facebook
  • Google+

På både Twitter og Instagram er hashtags meget udbredte, mens tegnet ikke rigtigt er slået igennem på Facebook, som ellers indførte det i 2013.

#Nyhedssøgning

Den klassiske anvendelse er til nyheds- og informationssøgning. Man markerer et emne for sine updates med de ‘officielle’ hashtags, for eksempel #dkpol (dansk politik), #some (sociale medier), #jobdk mv. Dermed skaber man en genvej til de mange andre, der også poster updates om samme emne. Det skaber mulighed for at søge viden inden for et bestemt område. Ofte bliver der via samtaler på Twitter vedtaget, hvad det officielle hashtag for et pågældende emne skal være, og flere og flere events og tv-programmer fortæller nu på forhånd, under hvilket hashtag de vil poste deres opdateringer – eksempelvis #xfactordk.

#Fællesskab

Ofte opstår der hashtags i forbindelse med begivenheder, både af national og international karakter; politiske kriser, store sportsbegivenheder, tv-udsendelser mv. – hvor brugerne definerer egne hashtags, og bruger dem til at fortælle om nyheder, indtryk, holdninger mv., og via hashtags finder og kommunikerer med hinanden. Den politiske situation i #Ukraine, sportsfanatikere over hele verden, der fulgte #Sochi2014 – eller når #mgpdk (Melodi Grand Prix Danmark) ruller over skærmen, er alle eksempler på nylige begivenheder, der har samlet Twitter- og Instagrambrugere på både de store og de små skærme. Det skaber mulighed for at danne sig et overblik over de seneste nyheder, men også et sted at finde hinanden og kommunikere den seneste udvikling. Ofte er der ivrig aktivitet på et bestemt hashtag i en meget kort periode – fx mens MGP ruller over skærmen, hvorefter hashtagget dør ud, indtil næste gang begivenheden finder sted.

#Spontanitet

En gang imellem sker der det, at der dukker spontane hashtags op, der lægger op til skæg, ballade og eftertanke. For et stykke tid siden var det #Firsertweet der rullede, med underholdende tilbageblik og billeder til dengang vi alle lyttede til Kim Schumacher og gik med skulderpuder. Som en hyldest til Ricard Møller Nielsen skabtes #hvorvardudenafteni92, hvor twitterbrugere over hele landet fortalte om deres oplevelser, den aften i 1992, hvor Danmark vandt EM i fodbold.

#DeNyeSmiley’er

Den mest anvendte måde at bruge hashtags på, er nok også den mest uortodokse – hvor hashtags sættes ind som en art krølle på halen, et efterskrift, der cementerer pointen i det omtalte. Denne måde har især vundet indpas på Instagram, hvor brugerne anvender hashtags til at forklare, hvad der sker på billedet – altså en ny måde at lave en smiley på.

Det kunne fx være:

IMG_2993

#HvadKanJegBrugeDetTil

I din markedsføring kan hashtags være til hjælp, hvis du:

  • Ønsker at hjælpe dine kunder med at forstå præcis, hvad dit produkt handler om.
  • Vil styrke dit brand med personlige, innovative hashtags, der giver dine kunder lyst til at sprede informationer om dig og dit produkt.
  • Gerne vil give dine kunder mulighed for at finde relaterede produkter, interessante emner eller samtaler, der kunne være spændende for dem at være en del af.
  • Skaber sammenhæng på tværs af dine platforme, ved at anvende de samme hashtags for at lette forståelsen for modtageren.
  • Promovere produkter og ydelser.
  • Få flere followers – og dermed flere kunder – ved anvendelse af præcise hashtags, der når bredere ud.

#SådanGørDu

  • Hashtags skal skrives i ét ord – det vil sige ingen mellemrum eller andre tegn. Store bogstaver betyder hverken fra eller til.
  • Lad være med at bruge æ ø å – der er tekniske udfordringer med de danske bogstaver, der ikke altid løses.
  • Brug ikke for mange hashtags – det forstyrrer læsbarheden af dit budskab. En god tommelfingerregel er ikke at skrive flere end fem.
  • Husk at tjekke om hashtagget findes og bruges, inden du anvender det i din nyhedssøgning eller markedsføring.
  • Opfind gerne dine egne hashtags, der svarer til de ydelser din virksomhed tilbyder, eller tegner et godt billede af hvem du er – vi bruger fx #strupstrup
  • vær kreativ – find på hashtags, der gør dig bemærkelsesværdig ,og som giver andre lyst til at bruge dit hashtag, og dermed dele dig og dit produkt videre ud i sfæren.  (#Glimmeronsdag)
  • Hashtags er flygtige – de popper op, og så forsvinder de igen –  medmindre man gør noget aktivt for at vedligeholde dem.

 

Billedet er lånt fra: http://the-house-of-anubis.wikia.com
Skrevet af den - Kategori Sociale Medier


Gitte Glibstrup

Gitte er direktør og partner i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med projektledelse, digitale løsninger og strategisk brug af sociale medier. Når hun ikke spiller fodbold eller Olsen med sine tvillingedrenge fra februar 2009, nørder hun i køkkenet eller drømmer om sin næste rejse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *