...

Kernefortælling er en rettesnor i hverdagen

Skrevet af Gitte Glibstrup

Hvilke historier skal på social? Hvilke aktiviteter skal vi sætte i gang på vores website? Hvordan skal vores udtryk egentlig være? De udfordringer kender de fleste virksomheder, og når pludselig 8 virksomheder skal finde fælles fodslag, så kræver det en stærk fortælling, som alle kan se sig i. Det fik Hetag Tagdækning med udviklingen af en kernefortælling, som hver dag er en rettesnor i arbejdet med kommunikation, branding og markedsføring.

Frederikke Andersen er ansvarlig for marketing hos Hetag Tagdækning – et kædesamarbejde med otte virksomheder, der arbejder under samme navn. Hun havde en udfordring i at få samlet de otte virksomheder under en fælles hat. Derfor skulle hun bruge en stærk fortælling, som alle kunne nikke til og bruge i hverdagen. På anbefaling tog hun fat i Jeannette fra StrupStrup®, og det resulterede i et løbende samarbejde, som begyndte med udviklingen af en kernefortælling.

– Vi havde brug for en faglig kompetence, der kunne oversætte de otte forskellige virksomheder og samlet det i en fælles formulering om, hvad vi står for. Og det skulle forstås både af os selv og af vores kunder.

– Det er lidt specielt, at vi er otte forskellige virksomheder. Det er otte meget forskellige virksomheder med forskellige baggrunde, så vi havde brug for at få sat ord på os og finde en samlet paraply, som alle kunne se sig under. Vi vil ikke skyde i øst og vest men gå i samlet trop. For os er kernefortællingen ikke bare flødeskum og pynt på toppen. Det er vores kreative og strategiske grundlag, fortæller Frederikke Andersen.

Udvikling af kernefortælling

Et grundigt strategisk forarbejde med workshops og gennemgang af eksisterende materiale samt fremtidsplaner dannede grundlag for kernefortællingen.

– Jeannette faciliterede arbejdet. Og vi arbejdede blandt andet med arketyper og en række andre modeller, hvor jeg var repræsentant for kæden, og i fællesskab fik vi formuleret en kernefortælling, som vi præsenterede for alle, fortæller hun.

Pga. corona blev det med en video fra StrupStrup®, men det fungerede godt. Alle kunne se sig selv i det

– Jeg synes, at det var spændende og fedt at bruge nogle modeller, jeg ikke har brugt før. Vi havde en masse ord i spil, og så fik vi det snævret ind og formuleret skarpt. Det er en virkelig fin øvelse, som vi har glæde af hver dag.

Når Frederikke skal udarbejde visitkort, lokale kampagner, annoncer eller udvælge cases, er hun ikke længere i tvivl om vinkling eller udvælgelse.

– Vi har den større sammenhæng, som vi taler ud fra. Hos os er vi en kæde, der dækker hele Danmark. Vi er professionelle og hos os er service, sikkerhed og godt samarbejde i fokus. Det er det, vi skal fokusere på, når vi taler om os selv.

En hjælp i hverdagen

Kernefortællingen giver hende og Hetag Tagdækning et enormt godt fundament i det daglige arbejde.

– Det er vores rettesnor. Det er det, vi bruger som brief til andre. Det ligger til grund for vores samarbejder, indhold, tekster osv. Det er enormt stor hjælp for os at have den med i hånden. Et klart budskab giver klart det bedste resultat.

For Frederikke er det som en hjælpende hånd i ryggen at alle blev enige om en kernefortælling.

– Det betyder enormt meget for mig. Jeg er ”mellemperson” for otte forskellige firmaer med forskellige holdninger. Vi har her et grundlag, som alle har sagt ja til, og det sparer tid i min hverdag. Det er vores fælles fodslag.

Anbefaling til alle

Efterfølgende har Jeannette også hjulpet Hetag Tagdækning med udarbejdelse af f.eks. cases og advertorials til Børsen.

– Vi har fået udarbejdet tekster til Børsen og til mindre fagblade. Vi oplever, at teksterne både er spændende og fagligt korrekte, og at også de mindre opgaver bliver løst og prioriteret.

– Der har ikke været noget, jeg har kunnet sætte en finger på, så jeg er meget tilfreds. Jeg vil anbefale alle virksomheder at få udviklet en kernefortælling, fordi det giver så godt et fundament i hverdagen. Og når det er relevant for et tagdækkerfirma, så er det altså relevant for mange, slutter hun med et grin.

FAKTA

  • Workshops
  • Udvikling af kernefortælling
  • Formulering og præsentation af kernefortælling
  • Advertorials blandt andet til Børsen
  • En række cases.

Om Hetag Tagdækning

Hetag Tagdækning blev grundlagt i 1973 og har en lang tradition bag sig indenfor tagpap og entreprisevirksomhed – og en spændende fremtid foran sig. Kæden er i dag landsdækkende med 8 selvstændige tagfirmaer under Hetag Tagdækning brandet. Fællesnævnerne er fokus på sikkerhed, service og et godt samarbejde.

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.