1

Opskriften på de bedste referencer

Vi håber, du har rigtig mange tilfredse kunder, for vi vil opfordre dig til systematisk at gå i gang med at indhente referencer.

Vi tænker ikke bare på den kunde-liste, som man stadig ser på mange hjemmesider, og som dybest set ikke hjælper dine besøgende på nogen som helst måde. For man kan jo hverken se, hvilken opgave du har løst for en virksomhed på sådan en liste – eller om kunden var tilfreds.

Til gengæld er en rigtig reference guld værd og kan bruges i utroligt mange sammenhænge.

For os er en reference lig med en kunde som med navn, stilling og virksomhed (og i nogle tilfælde også gerne billede) fortæller – positivt selvfølgelig – om samarbejdet med dig.

 

Opskriften på gode referencer

Vi vil imidlertid advare dig mod at overlade det til dine kunder selv at skrive referencen. De færreste kan finde ud af at skrive en ordentlig reference til deres leverandører.

Næh, du skal selv gå i gang, og her er opskriften på hvordan, du gør:

1. Spørg din kunde, om du må bruge dem som reference. Forklar, at du i så fald gerne vil have lov til at stille dem nogle spørgsmål og skrive referencen. Sig, at de naturligvis får teksten til godkendelse, inden du bruger den nogen steder.

2. Forklar din kunde, at du gerne vil bruge referencen på flere forskellige platforme – f.eks.  din hjemmeside, i dit markedsføringsmateriale, i salgsbreve og i annoncer.

3. Stil din kunde disse spørgsmål:
•    Hvad har jeg lavet for/solgt dig?
•    Hvordan var din situation, inden jeg udførte dette arbejde for dig/solgte dette til dig?
•    Hvad har du fået ud af, at jeg udførte dette arbejde for dig/solgte dette til dig?
•    Hvordan er jeg at samarbejde med?
•    Til hvem ville du anbefale mig?

3. Skriv referencen.

4. Send referencen til godkendelse hos din kunde.

 

Skriv referencer for hinanden

Måske synes du, det er svært selv at lave referencerne. Så kan du overveje at bytte med en selvstændig i dit netværk, så I ringer til hinandens kunder.

Du kan selvfølgelig også hyre professionel hjælp.

Hvis du synes, det er lidt svært at bede om referencerne, så husk, at din kunde også får noget ud af det. Vedkommende får nævnt sit navn i mange sammenhænge – og når du bruger referencen på din hjemmeside, så linker du selvfølgelig til kundens side.

 

BONUSTIP

Husk at give dine leverandører referencer – altså hvis du er tilfreds med, hvad de har leveret. Det giver god synlighed for dig.

Husk også til sidst, at du kan lære rigtig meget af en ”dårlig” eller negativ reference. Det er en glimrende måde at finde ud af, hvad du kan gøre bedre fremover.

 

Se nogle af de referencer, vi har skrevet for andre:

VS Automatic

Dansk Selskabsrådgivning

Idéskilte

 

 

Skrevet af den - Kategori Strategisk kommunikation


Jeannette Refstrup

Jeannette Refstrup er partner og direktør i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med corporate branding, krisekommunikation og forandringskommunikation. Jeannette bor i Horsens med sin mand og to sønner - og bruger fritiden på at høre country-musik, lave mad og gå ud til forskellige kulturelle oplevelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *