0

Praktikanterne ved, hvad det nye sort er!

Og det gør vi, fordi vi var til morgenseminar hos Headstart i onsdags.

Det tætpakkede program stod både på interessante tendenser fra den nyligt overståede Web Summit i Dublin, fortalt af Daniel Ord fra Seismonaut; oplæg om indholdsstrategi til sociale medier fra Astrid Haug, som netop har udgivet en bog om emnet; en oversigt over Internet Week Denmark og ikke mindst case-indblik i Jyske Bank TV, der som nogle af de første arbejdede strategisk med indhold.

Og hvad lærte vi så?

Først lærte vi, at de store tendenser inden for den digitale verden hedder deleøkonomi, økosystemer og virtual reality.

Deleøkonomi er blandt andet Airbnb, hvor man udlever sin private bolig til turister – som en form for hotel. I Danmark oplever København netop nu effekten af deleøkonomi. Uber er nemlig kommet til byen – og er allerede blevet politianmeldt. Uber fungerer som en udvidet taxa-app, hvor folk kan booke lift fra private mennesker, som så kører dem til deres destinationssted.
I USA er deleøkonomi eller sharing economy stort – meget stort – og findes i et utal af varianter. Se fx denne geniale video om hundepasning:

 

Økosystemer snakker om ”Internet of things”. Internettet flettes ud i alle ting.
Det klare eksempel for tiden er wearable technology – tænk fx bare på Apples hypede smartwatch. Disse smartwatches var, ifølge Daniel Ord, det helt store, selvom de kun er en del af det forbundne økosystem. Store virksomheder som Apple, Microsoft og Amazon er alle godt i gang med at rulle sine digitale økosystemer ud, så hvis man har en Iphone og Ipad, er det langt det smarteste valg at købe en MAC computer, fordi de connecter med hinanden.

Den sidste tendens, som Daniel Ord havde valgt at tage med, var virtual reality, som kan gå hen og blive en game changer – hvordan det lige skal ske, må tiden dog vise.

Det lærte vi også

Efter at have tygget lidt på de nye digitale tendenser, fortæller Astrid Haug, hvorfor og hvordan man som virksomhed arbejder med indholdsstrategi.

Det gælder om at tage hånd om sit indhold – skab noget, som folk kan engagere sig i.

Hun fortæller, at der i bund og grund er to måde at komme ud med sit indhold på for eksempel Facebook: annoncere (og betale penge) eller ved at folk interagerer.
Og det er jo klart, hvilken model der er billigst (hvis nogen skulle være i tvivl, så er det den interagerende).

Engagerende indhold er også mere SEO venligt, og så skal man hellere producere mindre, men godt indhold. Godt indhold kan nemlig leve meget længere, så man ikke er tvunget til at producere nyt indhold hele tiden.

Hun viste en model for, hvordan virksomheder kan strukturere sit indhold til sociale medier:

  1. Strategi og formål
  2. Skab relevans for brugerne
  3. Skab det gode indhold
  4. Planlægning og måling
  5. Få organisationen og medarbejderne med.

Modellen stammer fra hendes nye bog ”Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier”.

Astrid Haug’s nye bog fortæller, hvordan du får succes med din indholdsstrategi til sociale medier.

Her kan I finde mig i foråret

Vi var så heldige at få en kort introduktion til Internet Week Denmark, som kommer til at foregå i Aarhus i foråret 2015 – det er helt klart noget, jeg skal med til. Med omkring 123 events som på hver sin måde fejrer internettet, kommer der helt sikkert til at være noget for enhver smag.

Sidst, men ikke mindst …

… fik vi et helt ekstraordinært indblik, hvordan Jyske Bank har arbejdet med deres indhold. De har helt droppet traditionelt ”bank-kommunikation” og er i stedet gået over til Jyske Bank TV – en TV-kanal for både kunder og medarbejdere, hvor indholdet udelukkende er produceret af journalister tilknyttet banken. Nyhederne følger branchens tendenser, men giver samtidig et personligt indblik i banken som virksomhed og med individualister bag.

Og noget må de gøre rigtigt. Jyske Bank TV vandt nemlig prisen for ”Best Brand Newsroom” ved prisoverrækkelsen, Digiday Content Marketing Awards, i New York, som er for de største internationale digitale medier.

Jyske Bank er blevet et medieselskab, men det viser også bare, at levende billeder virker! De producerer godt indhold, og folk vil gerne dele godt indhold.

“Content is king. Distribution is the queen”. Jyske Bank TV fortæller om deres indholdsstrategi.

Og med den tanke vil jeg sige tak for, at I læste med hele vejen.

Hvis du selv vil i gang med det gode indhold, så har vi en række gode råd lige her: http://strupstrup.dk/vi-tilbyder/brand-journalism/

– Cecilie Friis

Cecilie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *