Skrevet af Jeannette Refstrup

Den 26. marts 2021

En gang for ikke så længe siden kunne mange virksomheder nøjes med en årlig kraftanstrengelse, når det store hovedkatalog skulle produceres + måske et besøg af en annoncekonsulent fra det lokale medie eller fagmedie og en telefonbogs-annoncesælger.

De dage er forbi.

Nu skal de samme virksomheder producere indhold, der kan bruges løbende hen over året. Nye opslag til LinkedIn hver uge. Indhold til nyhedsbrevet oftere, end de har lyst til at tænke på. Nyheder til hjemmesiden, selvom de ikke selv synes, de har nogle ”nyheder.”

Det er svært at blive ved med at få ideer til indhold.

Så hvad gør man?

1. Gør som medierne – vælg 5 temaer

Tænk på Jyllands-Posten. Tænk på Politiken. Tænk på Berlingske Tidende.

De har alle en række tema-sektioner; indland, udland, erhverv, kultur, sport, hus & have.

Hvis du gerne vil have flere (og bedre) ideer – og samtidig stå skarpere som brand, skal du som kommunikations- og marketingansvarlig lade dig inspirere af den idé.

Du skal beslutte dig for et antal temaer for jeres indhold – vi plejer at sige, at 5 stk er passende (2 temaer er for lidt – 7 er flere end vi lige kan huske i hovedet, så vi lander på 5).

Temaerne svarer til de ”emner/ sektioner”, som du hen over året primært producerer indhold om. Det betyder ikke, at du aldrig må tale om andet. Men det meste af det, du lægger på hjemmesiden/i nyhedsbrevet/på LinkedIn skal på en eller anden måde handle om de temaer.

Men husk lige: Temaerne skal IKKE være lig med 5 af jeres produkter. De skal hæve sig over produktniveau, for ellers bliver dit indhold alt for kedeligt for modtagerne.

Så: Hvad er dine temaer?

2. Ideudvikling

Vejen til at få gode ideer er at få mange ideer. 

Sådan gør du:

  • Placér dig et sted, hvor du føler dig godt tilpas og ikke bliver forstyrret.
  • Det kan være på en café, i din bil eller ved dit skrivebord med den røde forstyr-ikke lampe tændt.
  • Find dit yndlings-notat-værktøj frem. Din computer (men så luk for mailen, facebook og google), din notesbog eller dit whiteboard.
  • Sæt dit æggeur, stop-uret på din telefon eller dit vække-ur på 25 minutter.
  • Beslut dig for, at når alarmen lyder, har du skrevet mindst 25 ideer ned.

Sæt i gang.

Notér som en gal.

I rækker lodret.

I rækker vandret.

I et mindmap.

Hulter til bulter.

Det er ligegyldigt.

Du skal bare notere løs.

Vi lover dig, at du 25 minutter senere har mindst én idé (og sikkert flere), som du kan bruge med det samme, foruden nogle, du kan arbejde videre på.

Ideen med at sætte grænser i rum og tid er vi selvfølgelig ikke ene om at have fundet på.

John Cleese peger på det samme i forelæsningen her. 

3. Genudgiv dit indhold

Danmarks Radio gør det.

De store dagblade gør det.

Og lige om lidt begynder du også at gøre det.

Genudsender det bedste indhold.

Du skal selvfølgelig ikke bruge det samme i dag, som du brugte i sidste uge.

Men du kan sagtens genbruge noget af det, du udviklede og udgav sidste år.

Eller året før.

Jo, det må man godt – det er ikke snyd.

Sådan gør du:

  • Kig sidste og forrige års indhold igennem.
  • Vælg det bedste.
  • Tjek om det skal rettes en smule (”sidste år” skal måske rettes til 2019).
  • Overvej, om det skal udstyres med en form for disclaimer: Måske synes du, det fungerer at markere med ”fra arkivet”, eller måske skal du skrive nederst: ”Dette er en genudgivelse. Takter og regler kan være ændret i mellemtiden. Kontakt din XX, hvis du vil være helt sikker”.
  • Fordel indholdet i din content-plan.

Protip 1: Regn med, at du med en ugentlig udgivelse kan genbruge noget cirka en gang om måneden.

Protip 2: Lav en sommerferie-serie kun med genbrug.

Protip 3: Udtænk en ”greatest hits” til at bringe hen over jul og nytår med genbrug.

Se, hvordan vi gør for vores kunde FrisørRevisor her, så hjemmeside-indholdet kan deles (flere gange) på social.

4. Up-cycle til nyt materiale

Vi ”up-cycler” glad og gerne møbler, tøj og ”andet dims” – altså bearbejder det en lille smule, så det brugte bliver som nyt.

Du kan gøre det samme med dit indhold.

Måske har du en række fine billeder – af medarbejdere, at jeres produkter, af jeres dagligdag – der kan sættes sammen til et lille slide-show?

Måske har du nogle tekster, der kan samles til en lille e-bog?

Måske har du nogle interviews, som du kan klippe gode citater ud af og placere på en fin baggrund i Canva?

Måske har du nogle opslag fra sociale medier, der kan samles sammen til et nyhedsbrev eller et blogindlæg – ligesom vi har gjort her, hvor vi har samlet en serie tidligere LinkedIn-opslag til et blogindlæg.

5. Content Curation 

Content Curation er et kendt begreb inden for Content Marketing – på dansk kurateret indhold.

Princippet er det samme, som når en museums-kurator sorterer i alle hobby-malerierne og beslutter, hvilke der er rigtig kunst, så de kan komme op at hænge på museets vægge – eller sorterer i alt det gamle skrammel og vurderer, hvilket af det, det er så interessant, at det kan få en plads i udstillingsmontren.

På samme måde kan du kuratere andres indhold – BEMÆRK: Det er IKKE det samme som, at du kopierer det. Dét er nemlig STRENGT forbudt, og du bryder ophavsretten.

Resultat af Content Curation?

1. Du får godt og superrelevant indhold i din contentplan

2. Du udvider dit netværk, for alle dem, du linker til, opdager det, og de bliver GLADE – måske blærer de sig endda med, at du har nævnt dem? Ekstra synlighed til dig og god karma i et hug. Not bad.

3. Du positionerer efterhånden dig selv som sådan én, der er vigtig nok, dygtig nok, klog nok til at din vurdering tæller – og dermed som én, der ved ting.

Sådan kan du for eksempel gøre i praksis:

  • Vælg hver uge Ugens 5 Bedste Blogindlæg/Artikler/Opslag inden for **indsæt selv et af dine 5 temaer** + en kort præsentation af, hvorfor DU vurderer de 5 indlæg som de bedste + link til dem.
  • Skab en månedlig rubrik kaldet ”Andre skriver om **indsat selv et af dine 5 temaer** + din vurdering af, hvorfor det er vigtigt at kende til de andres skriverier + link til deres skriv.
  • Læs den tunge forskningsrapport, skriv et ”Executive Summery” a la ”vi har gjort arbejdet for dig – de 7 vigtigste ting fra rapporten her er X, Z, Y … + link til rapporten og ordene ”læs hele rapporten her”.

Læs også 5 regler enhver kommunikations- og marketingansvarlig skal kende her>>

Måske kan du også lide …

Medlemskommunikation: Magasinet Bueskydning

Medlemskommunikation: Magasinet Bueskydning

Foto: Eva Kristensen Interviews, baggrundsartikler og petitstof. Det er en del af indholdet i Bueskydning Danmarks relancerede medlemsmagasin ”Magasinet Bueskydning,” som vi har fået fornøjelsen af at være redaktører på. Magasinet Bueskydning udkom lige før jul, og vi...

Et stærkere brand leder til mere kirkegang

Et stærkere brand leder til mere kirkegang

Faste kirkegængere, der går i en kirke med et stærkt brand, oplever flere sociale og spirituelle fordele ved kirkegangen – og der er sammenhæng mellem oplevede fordele og kirkegang; jo flere fordele, des mere kirkegang. Med andre ord - skab et stærkere brand, der...

Kirkekommunikation: Træng igennem verdens larm

Kirkekommunikation: Træng igennem verdens larm

Brug dig selv og fortæl jeres gode historier, hvis I vil have fat i den travle forældregeneration. (Dette indlæg har tidligere været bragt i magasinet "Kirken underviser") Vi forældre er ret svære at få i tale. Der er nemlig hele tiden mange, som vil have fat i os....

0

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.