0

Søgemaskineoptimering.. sikke et ord!

SEO

“Jeg googler det lige….”.

De fleste af os siger den sætning med jævne mellemrum. Hvad enten det er noget fagligt, vi skal google eller opskriften på den hjemmelavede is. Vi google praktisk talt alt. Faktisk så meget, at det er på Google, vi foretager 98 pct. af de søgninger, der foretages på nettet.

Derfor er det vigtigt, at din virksomhed, dine ydelser og dine produkter rangerer højt på Google (og det er ikke side 10, hvor ingen nogensinde kommer til), så du er  synlig for dine (nye). Det er her SEO eller på dansk søgemaskineoptimering er smart. Men først et par ord om, hvordan Google fungerer.

Søgemaskinen Google er en “robot”, som afsøger internettet for nyt indhold. Robotten kravler hele tiden rundt, og opsnuser nyt, så den kan henvise til relevante sider efter en søgning. Du kan se det som en edderkop, der kravler rundt i sit net (deraf navnet website).

Og nu tilsøgemaskineoptimering eller SEO. Ét grumt ord, men det virker!! Så gør dig selv den tjeneste at læse resten af indlægget.

Søgemaskineoptimering handler blandt andet om, at man på sin hjemmeside har relevante nøgleord, som er det, man gerne vil findes på. Det kan være konfirmationskjoler, festkjoler og brudekjoler eller content marketing, brand journalism og sociale medier – søgeordene afhænger altså af din branche. Det handler om at navngive sine sider korrekt, prioritere indholdet og at opdatere sine tekster og nyheder. Og opdater ofte! Den lille Google-edderkop er vild med opdateringer og belønner med høje rangeringer.

Og så har det faktisk også betydning, om andre synes, man har en hjemmeside, som er værd at besøge og linke til. Jo flere inbound (indgående) links, du har til din hjemmeside, jo højere rangerer du på Google, fordi Google vurderer dig som troværdig og dygtig, fordi folk linker til dig.

Søgemaskineoptimering (SEO) er ikke ligefrem videnskab. Men det er bestemt et håndværk, som er værd at benytte. Også selvom det måske virker lidt kedeligt – i sidste ende vil du takke dig selv for at søgeoptimere dit content.

 

 

Billedet er hentet hos www.freedigitalphotos.net
Skrevet af den - Kategori Strategisk kommunikation


Gitte Glibstrup

Gitte er direktør og partner i Strup & Strup. På bureauet arbejder hun særligt med projektledelse, digitale løsninger og strategisk brug af sociale medier. Når hun ikke spiller fodbold eller Olsen med sine tvillingedrenge fra februar 2009, nørder hun i køkkenet eller drømmer om sin næste rejse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *