3 skrivetips, der redder dig fra flygtende læsere

Skrevet af Gitte Glibstrup

Kreativitet er godt. Klarhed er endnu bedre. Derfor kommunikér klart og med disse 3 skrivetips.

Du kender kampen om målgruppens opmærksomhed.

Den er nådesløs. Og der er pænt mange om buddet.

Derfor må du være kreativ, når du kommunikerer, tænker du. Så du stikker af med – og holder på – læserens flakkende opmærksomhed.

Men der er én ting, der er vigtigere end at vække læserens nysgerrighed.

Det er, at du kommunikerer klart.

For nok er din modtager kræsen.

Men han/hun har også rasende travlt. Og hvis hun skal læse din tekst to gange for at afkode, hvad du mener – så er hun væk, hurtigere end Jesper Buch kan nå at sige ”Og af den grund er jeg ude”.

Derfor kommunikér klart med disse 3 skrivetips:

Skriv klart – ikke klogt

Skrivetip nummer 1: Skriv, så din læser forstår dig. 

Du kender helt sikkert både buzzwords og fagudtryk. Måske bruger du dem så naturligt, at du næsten ikke opdager det selv. Men når du kommunikerer til andre, så overvej lige, om de også forstår dem.

Og hvis ikke – så skal de ud.

For interne udtryk får dig hverken til at se professionel eller klog ud. De sætter din læser af.

Kan du til gengæld formidle kompliceret fagstof i et sprog, som din modtager forstår?

Waow.

Det er ikke uden grund, at Søren Brostrøm vandt danskernes hjerter med sine bundsimple forklaringer af topkompliceret stof i foråret 2020.

Skriv klart – ikke smart

Skrivetip nummer 2: Hvis du skal vælge mellem en småkedelig, men tydelig overskrift og en superkreativ, finurlig overskrift med ordspil og hele molevitten – så skal du nok vælge den kedelige.

Det skal du, fordi din læser ikke har tid til andet.

Du skal hverken imponere eller give en kunstnerisk oplevelse.

Du skal kommunikere, så modtageren forstår dig – og handler.

Middelvejen er selvfølgelig at trigge læserens opmærksomhed uden at gå på kompromis med tydeligheden.

Kan du det – så hurra!

Men når du er nødt til at vælge, så sats på tydelighed.

Skriv klart – ikke uklart

Skrivetip nummer 3: Undgå ord, der gør din tekst tung og ukonkret.

Bestemte typer af ord sløver din tekst og skaber distance til læseren. Du genkender dem ved, at de ender på f.eks. -else, -ing og -tion/-sion.

Vi siger ikke, at du altid kan og skal undgå den type ord.

Men spar lige på dem, ikke?

Eksempel:

”Fristen for fremsendelse af anmodningen om deltagelse i dialogmødet er d. 16. marts.”

Hold da ellers op! 

Det er jo ikke, fordi vi ikke forstår sætningen. Den er bare tung at danse med.

Men du kan på et øjeblik forbedre den ved at ændre de søvndyssende ord:

  • fremsendelse
  • anmodningen
  • deltagelse.

Omskriv f.eks. sætningen til:

  • ”Anmod om at deltage i dialogmødet senest d. 16. marts.”
  • ”Vil du med til dialogmødet? Så anmod os senest d. 16. marts.”
  • ”16. marts er fristen for at anmode, hvis du vil deltage i dialogmødet.”

Det bliver ikke kun klarere. Det bliver også kortere.

Du går aldrig fejl af klar kommunikation.

Dagens 3 skrivetips til klar kommunikation er altså:

  • Skriv klart – ikke klogt
  • Skriv klart – ikke smart
  • Skriv klart – ikke uklart.

Så klart kan det vist siges.

Fik du læst: Her er 5 regler, enhver kommunikations- og marketingansvarlig skal kende

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Employer Branding betyder, at du arbejder med at skabe et stærkt brand, som nuværende eller potentielle medarbejdere finder så attraktivt,...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.