Vores bud på analyse-værktøjer til kernefortællingen

Skrevet af Jeannette Refstrup

Den 26. januar 2021

Kernefortælling til Hetag Tagdækning. 

Sidste år havde vi fornøjelsen af i samarbejde med Frederikke Andersen fra Hetag Tagdækning at udvikle Hetag Tagdæknings kernefortælling. Her brugte vi en lang række af vores yndlings analyse-værktøjer til kernefortællingen.

Hetag Tagdækning er en række selvstændige tagfirmaer samlet under Hetag Tagdækning-brandet, og Frederikke har præsenteret kernefortællingen internt – sammen med en screencast, hvor Jeannette forklarer og præsenterer kernefortælling og tankerne bag en sådan.

Vi er glade for, at der fra alle kanter er blevet nikket ja til fortællingen, som er udviklet på baggrund af en række strategiske analyse-værktøjer, som vi foretog sammen med Frederikke, der allerede havde indhentet input fra organisationen, inden vi gik i gang.

Fortællingen skal nu leve og danne grundlag for arbejdet – for sådan er det med kernefortællinger. Det kan være lige meget, hvad man skriver, hvis man ikke også lever det.

Vil du gerne vide, hvilke analyser vi brugte for at udvikle kernefortællingen? 

Analyse-værktøjer til kernefortællingen (i vilkårlig rækkefølge):

  • Den gyldne cirkel / Simon Sinek
  • Arketype-analyse 
  • SWOT-analyse
  • Interessent-analyse
  • Nekrolog-test
  • Konkurrent-analyse
  • Omdømme-analyse
  • Målgruppe-analyse
  • Persona

Kongen, Elskeren eller Troldmanden? Arketyper som disse (som der er i alt 12 af) er ét af de redskaber, vi ofte tager i brug, når vi arbejder med branding-strategi.

Den metode, vi (inspireret af Heidi Hansen fra Syddansk Universitet) bruger, hjælper med at sætte ord på virksomheden – ord, der kan bruges, når vi sammen med virksomheden for eksempel formulerer eller udvikler værdier, vision, mission og kernefortælling.

Arketype-analysen er en af vores favorit-analyser, som vi altid hiver frem og bruger for at formulere en mere fyldestgørende og appellerende kernefortælling.

#strategiskkommunikation #corporatebranding #storytelling #kernefortælling

Fik du læst: Sådan skriver du bedre tekster

Måske kan du også lide …

Derfor er humor en strategisk genistreg i din kommunikation

Derfor er humor en strategisk genistreg i din kommunikation

Et drys humor gør dig ikke kun uimodståelig at lytte til. Det er også et stærkt kommunikativt værktøj. Lær hvorfor, og hvordan du bruger det. Ved du, hvordan man får en fisk til at grine? Man putter den i kildevand. Der er nu intet som humor, der bryder isen, vel? Men...

Medlemskommunikation: Magasinet Bueskydning

Medlemskommunikation: Magasinet Bueskydning

Foto: Eva Kristensen • OL-skytte Maja Jager om at vinde over det mentale pres.• Portræt af compound-talentet Mathias Fullerton.• Præsentation af Frøbjerg 3D-buebane og Talentcenter Bueskydning.• Gode råd fra landstræner David Hauge om at tage springet fra...

Et stærkere brand leder til mere kirkegang

Et stærkere brand leder til mere kirkegang

Faste kirkegængere, der går i en kirke med et stærkt brand, oplever flere sociale og spirituelle fordele ved kirkegangen – og der er sammenhæng mellem oplevede fordele og kirkegang; jo flere fordele, des mere kirkegang. Med andre ord - skab et stærkere brand, der...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.