...

Vores bud på analyse-værktøjer til kernefortællingen

Skrevet af Jeannette Refstrup

Kernefortælling til Hetag Tagdækning. 

Sidste år havde vi fornøjelsen af i samarbejde med Frederikke Andersen fra Hetag Tagdækning at udvikle Hetag Tagdæknings kernefortælling. Her brugte vi en lang række af vores yndlings analyse-værktøjer til kernefortællingen.

Hetag Tagdækning er en række selvstændige tagfirmaer samlet under Hetag Tagdækning-brandet, og Frederikke har præsenteret kernefortællingen internt – sammen med en screencast, hvor Jeannette forklarer og præsenterer kernefortælling og tankerne bag en sådan.

Vi er glade for, at der fra alle kanter er blevet nikket ja til fortællingen, som er udviklet på baggrund af en række strategiske analyse-værktøjer, som vi foretog sammen med Frederikke, der allerede havde indhentet input fra organisationen, inden vi gik i gang.

Fortællingen skal nu leve og danne grundlag for arbejdet – for sådan er det med kernefortællinger. Det kan være lige meget, hvad man skriver, hvis man ikke også lever det.

Vil du gerne vide, hvilke analyser vi brugte for at udvikle kernefortællingen? 

Analyse-værktøjer til kernefortællingen (i vilkårlig rækkefølge):

  • Den gyldne cirkel / Simon Sinek
  • Arketype-analyse 
  • SWOT-analyse
  • Interessent-analyse
  • Nekrolog-test
  • Konkurrent-analyse
  • Omdømme-analyse
  • Målgruppe-analyse
  • Persona

Kongen, Elskeren eller Troldmanden? Arketyper som disse (som der er i alt 12 af) er ét af de redskaber, vi ofte tager i brug, når vi arbejder med branding-strategi.

Den metode, vi (inspireret af Heidi Hansen fra Syddansk Universitet) bruger, hjælper med at sætte ord på virksomheden – ord, der kan bruges, når vi sammen med virksomheden for eksempel formulerer eller udvikler værdier, vision, mission og kernefortælling.

Arketype-analysen er en af vores favorit-analyser, som vi altid hiver frem og bruger for at formulere en mere fyldestgørende og appellerende kernefortælling.



Fik du læst: Sådan skriver du bedre tekster

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Employer Branding betyder, at du arbejder med at skabe et stærkt brand, som nuværende eller potentielle medarbejdere finder så attraktivt,...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.