Vores bud på analyse-værktøjer til kernefortællingen

Skrevet af Jeannette Refstrup

Den 26. december 2021

Kernefortælling til Hetag Tagdækning. 

Sidste år havde vi fornøjelsen af i samarbejde med Frederikke Andersen fra Hetag Tagdækning at udvikle Hetag Tagdæknings kernefortælling. Her brugte vi en lang række af vores yndlings analyse-værktøjer til kernefortællingen.

Hetag Tagdækning er en række selvstændige tagfirmaer samlet under Hetag Tagdækning-brandet, og Frederikke har præsenteret kernefortællingen internt – sammen med en screencast, hvor Jeannette forklarer og præsenterer kernefortælling og tankerne bag en sådan.

Vi er glade for, at der fra alle kanter er blevet nikket ja til fortællingen, som er udviklet på baggrund af en række strategiske analyse-værktøjer, som vi foretog sammen med Frederikke, der allerede havde indhentet input fra organisationen, inden vi gik i gang.

Fortællingen skal nu leve og danne grundlag for arbejdet – for sådan er det med kernefortællinger. Det kan være lige meget, hvad man skriver, hvis man ikke også lever det.

Vil du gerne vide, hvilke analyser vi brugte for at udvikle kernefortællingen? 

Analyse-værktøjer til kernefortællingen (i vilkårlig rækkefølge):

  • Den gyldne cirkel / Simon Sinek
  • Arketype-analyse 
  • SWOT-analyse
  • Interessent-analyse
  • Nekrolog-test
  • Konkurrent-analyse
  • Omdømme-analyse
  • Målgruppe-analyse
  • Persona

Kongen, Elskeren eller Troldmanden? Arketyper som disse (som der er i alt 12 af) er ét af de redskaber, vi ofte tager i brug, når vi arbejder med branding-strategi.

Den metode, vi (inspireret af Heidi Hansen fra Syddansk Universitet) bruger, hjælper med at sætte ord på virksomheden – ord, der kan bruges, når vi sammen med virksomheden for eksempel formulerer eller udvikler værdier, vision, mission og kernefortælling.

Arketype-analysen er en af vores favorit-analyser, som vi altid hiver frem og bruger for at formulere en mere fyldestgørende og appellerende kernefortælling.

#strategiskkommunikation #corporatebranding #storytelling #kernefortælling

Fik du læst: Sådan skriver du bedre tekster

Måske kan du også lide …

Kunsten at kommunikere om bæredygtighed

Kunsten at kommunikere om bæredygtighed

Sådan kommer du i gang med at kommunikere om de bæredygtige tiltag – uden at jokke i en møgsag ”Det er meget vanskeligt at kalde et produkt mv. bæredygtigt uden at vildlede.” Det konkluderer Forbrugerombudsmanden i sin kvikguide om miljømarkedsføring fra 2021.Ordene...

Skab nærvær og personlighed i din kommunikation

Skab nærvær og personlighed i din kommunikation

Taler du direkte til din modtager, når du kommunikerer? Skab mere personlighed i din kommunikation. Tjek, om du kender de tre nemme manøvrer her. Der var engang, hvor det kun var lærde eller særligt udvalgte mennesker med licence to tell, der havde mulighed for at...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.