...

Stil disse 7 spørgsmål, når du arbejder med datadrevet markedføring

Skrevet af Jeannette Refstrup

”Vi arbejder med datadrevet markedsføring …”
”Data viser, at X, Y og Z …” 
”Vi skal dokumentere, at …”

Du hører sikkert ofte udsagn som disse, når netværksbekendte, kolleger og konkurrenter taler om datadrevet markedsføring.

Datas vigtigste funktion er at hjælpe jer med at træffe gode beslutninger. Men data i sig selv er intet værd. Data er først værdifulde, når de bliver bearbejdet, analyseret og fortolket. Men så kan du til gengæld skabe ny viden med data.

At arbejde med data er ikke så nemt, som det lyder, og vi oplever ofte, at man kaster sig hovedkulds ud i at arbejde med data, fordi det er så fascinerede.

Vi vil imidlertid gerne advare mod at handle kun på følelser (og jo, I handler på følelser, hvis I ikke tænker jer rigtig godt om, når I går i gang – også selvom I skjuler følelserne bag ord som ”Big Data, datadrevet og Excel-ark”).

Her kommer 7 spørgsmål, I med fordel kan overveje, inden I går i gang med datadrevet markedsføring:

1. Hvad er det, vi gerne vil vide?

Hvis spørgsmålet er noget med ”hvor mange”, så skal I kigge i retning af kvantitative data.

Hvis spørgsmålet er noget med ”hvorfor”, så skal I kigge i retning af kvalitative data.

2. Hvilke data skal jeg bruge til at besvare det spørgsmålet, som skal give os ny viden?

3. Hvilke data har vi allerede? Og er vi sikre på, at vi er enige om, hvad vi forstår ved data?

Vores udgangspunkt:

Vi oplever en tendens til, at man kun tænker på Big Data/kvalitative data/hårde data, når man taler om data – og også opfatter dem som mere “rigtige” end Small Data/kvalitative data/bløde data (interviews og observationer for eksempel).
Men set fra vores stol, er ingen data finere end andre. Gode data er relevante data, som bearbejdes og analyseres på en måde, så det skaber værdi.

4. Er vi enige om, hvad der skal til, for at data er valide?


Vores råd:
Når du skal vurdere dine data, skal du som minimum vurdere dem på disse tre parametre:

  • Reliabilitet: Undersøger din dataindsamling det, du tænkte, den skulle undersøge?
  • Repræsentativitet: Undersøger din dataindsamling den rigtige målgruppe?
  • Validitet: Undersøger din dataindsamling på en troværdig måde?

5. Hvordan analyserer og fortolker vi vores data?
Du skal forholde dig kritisk til, hvordan tingene hænger sammen. Data og statistik kan bruges konstruktivt og værdiskabende, men begge dele kan også skabe fejlagtige antagelser og endda bruges til at manipulere dine omgivelser til at få en anden opfattelse af tingenes tilstand og sammenhænge. Uanset hvor meget data du har, kan du aldrig være 100 procent sikker på, at de konklusioner, du udleder, er korrekte. I fortolkning af data vil der altid være en vis usikkerhed – selvom den i nogle tilfælde er lille.

6. Har vi datadisciplin?
Hvis ikke; hvordan får vi det?

7. Er den viden, vi får ved at indsamle og bearbejde data, så meget værd, at det kan betale sig at bruge tiden på det?
Det tager lang tid at indsamle, bearbejde, analysere og vurdere data. Læg dertil, at det er et stykke arbejde, der skal gøres løbende.
Er den nye viden, så meget værd, at det ikke ville være bedre, at bruge tiden på noget andet?
Eller handler I på følelserne og indsamler data, fordi det lyder godt at stå til netværksmødet og sige, “ja, hos arbejder vi jo udelukkende datadrevet”?

Bonustip:
Din dataindsamling bliver mere valid, hvis du indsamler data på forskellige måder. Det kaldes “metode-triangulering.” Det benytte vi os for eksempel af i dette projekt for Horsens Klostersogn:

Sådan hjalp 450 personer Horsens Klostersogn

Kundecase om projektet: Strategiarbejde satte en bevægelse (og masser af tanker) i gang

Få tilskud til digitalisering og arbejdet med data

Vidste du, at I muligvis kan få tilskud til digitalisering og arbejdet med data?
Vi er godkendt og optaget i SMV:Digitals rådgiverdatabase.

Få op til 50.000 kr. i tilskud til rådgivning om for eksempel:

  • Indsamling og anvendelse af data, herunder dataetik

Puljen åbner 29. januar 2024 og fordeles efter først til mølle.

Krav blandt andet:

  • Mindst 2 årsværk i senest afsluttede regnskabsperiode.

Få 50.000 kr. i tilskud til rådgivning om digital markedsføring

Skal dine tekster være 100 % bedre?

Når du klikker “tilmeld mig” siger du samtidig ja til at modtage digital markedsføring fra os. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Læs mere i vores privatlivspolitik her.

* skal udfyldes

Måske kan du også lide …

Hvad er en strategi?

Hvad er en strategi?

En strategi svarer på "hvorfra og hvortil".Svaret på "hvordan" er taktisk og operationelt. Det lyder jo superenkelt, når vi beskriver det...

Hvad er Employer Branding?

Hvad er Employer Branding?

Vi oplever, at begrebet ikke altid blive brugt i den fagligt korrekte betydning af ordet – så her kommer svaret på spørgsmålet "hvad er...

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy?

Employee Advocacy betyder, at medarbejderne virker som ambassadører for virksomheden ved for eksempel at tale pænt om den ude i byen eller...

Skal dine tekster være 100 % bedre?


Få 3 siders tjekliste med 16 punkter + strategiske overvejelser samt huskeregler og kæpheste.

Din tjekliste er på vej, kig i din indbakke.